Размер шрифта
A- A+
Межбуквенное растояние
Цвет сайта
A A A A
Изоображения
Дополнительно

Майстар-клас «Медыятворчасць як сродак фарміравання інфармацыйнай кампетэнтнасці навучэнцаў»

Аўтар: Юшкевіч С.У., настаўнік 1 катэгорыі Высокаўскай сярэдняй школы.

Мэтавая група: настаўнікі беларускай мовы і літаратуры раёна.

Мэта майстар-класа

Мяркуецца, што ўдзельнікі майстар-класа:

  • будуць ведаць, што такое медыятворчасць і як з дапамогай медыятворчасці фарміруецца інфармацыйная кампетэнтнасць навучэнцаў;
  • сфарміруюць ўяўленне аб магчымасці выкарыстання медыяттворчасці ў адукацыйным працэсе;
  • змогуць прымяніць працу з медыяттворчасцю ў сваёй прафесійнай дзейнасці.

Абсталяванне: камп'ютар, прэзентацыя

План правядзення:

1 Знаёмства з планам майстар-класа, пагружэнне ў праблему.

  1. Прэзентацыя педагагічнага вопыту педагога-майстра па тэме.
  2. Дзелавая гульня для ўдзельнікаў майстар-класа.
  3. Падвядзенне вынікаў работы, рэфлексія. 

Добры дзень, паважаныя сябры! Я рада вас вітаць і спадзяюся на сумесную паспяховуюі плённую калектыўную работу. Мы сёння будзем працаваць у групах. Тэма майго майстар-класа «Медыятворчасць  як сродак фарміравання інфармацыйнай кампетэнтнасці навучэнцаў

Медыяадукацыя ў сучасным свеце разглядаецца як працэс развіцця асобы з дапамогай і на матэрыяле сродкаў масавай камунікацыі (медыя) з мэтай фарміравання культуры зносін з медыя. Медыя – (паходзіць ад лацінскага ”medium” – пасярэднік, сродак) сродкі масавай камунікацыі (СМК) , да якіх традыцыйна адносяць друк, прэсу, тэлебачанне, кінематограф,радыё, гуказапісы, інтернет.. Натуральным лічыцца выкарыстоўваць на ўроках, акрамя падручнікаў, розныя медыярэсурсы, у тым ліку створаныя самімі вучнямі. Вось пра медыятворчасць і пойдзе сёння размова. Сфера медыятворчасці – гэта сфера стварэння асабістых медыятэкстаў.

Медыятэкст ці медыяпаведамленне -  гэта паведамленне любога віду і жанру,  перададзенае з дапамогай візуальных або аўдыясродкаў і створанае для масавага распаўсюджвання.

Медыятворчасць стварае эфект фарміравання станоўчай матывацыі да навучання, што дасягаецца за кошт наступных яго пераваг над традыцыйнай творчасцю:

  • аўтар мае магчымасць прадставіць свой прадукт не толькі на ацэнку настаўніка, але і шырокай аўдыторыі;
  • аўтар мае магчымасць быць ацэненым (прызнаным) не адзін раз настаўнікам, а шмат разоў праз сістэму лайкаў. 

Асноўныя медыяжанры:

відэафільм,
ролік,
блог,
артыкул,
пост у сацыяльнай сетцы,
радыёперадача,
публіцыстычная нататка,
інфаграфіка,
плакат,
карыкатура,
гульня і інш.

У аснове любога медыяжанра ляжыць медыятэкст.

Навошта ствараць медыятэкст нежурналісту?

Нават калі вучні думаюць, што не будуць ніколі гэта рабіць, яны памыляюцца. Рана ці позна ім прыйдзецца скласці і размясціць на сайце сваё рэзюмэ, каб атрымаць добрую працу, напісаць абвестку, распаўсюдзіць яе праз сацыяльныя сеткі, зняць і запампаваць на youtube ролік для сваіх сяброў...
Школа - якраз тое месца, дзе можна і трэба гэтаму навучыцца. 

Рэкамендацыі як стварыць медыятэкст

  1. Падумайце мэту вашага паведамлення і адкажыце на 3 пытанні:

Што я хачу сказаць?

Каму?

Навошта?

Памятайце, што любы медыятэкст утрымлівае медыяпасланне (мэсыдж). Мэсыдж можа быць зашыфраваны ў тэксце і дзейнічаць на падсвядомасць. 

  1. Вызначце форму, якая найбольш эфектыўна перадасць задуманы вамі пасыл да выбранай мэтавай групы.  Гэта можа быць відэафільм, ролік, блог, артыкул, пост у сацыяльнай сетцы, радыёперадача, публіцыстычная нататка, інфаграфіка, плакат, карыкатура, гульня…
  2. Падумайце пра адказнае карыстанне медыйнай прасторай: бяспеку ў інтэрнэце, захаванне аўтарскіх правоў, пазбяганне плагіяту. 
  3. Размясціце свой медыяпрадукт у інтэрнэце. 

Я хачу спыніцца на стварэнні рэкламнага роліка літаратурнага твора ці кнігі, так званага буктрэйлера.

Буктрэйлер уяўляе сабой невялікі відэаролік, які складаецца з кароткіх і звычайна найбольш відовішчных фрагментаў, які выкарыстоўваецца для яго анансавання або рэкламы. Праца з трэйлерам на ўроку мае на ўвазе не толькі аналіз твора, але і выяўленне механізмаў уздзеяння рэкламы на чалавека. 

Адметныя прыкметы буктрэйлера: 

1. Стварэнне буктрэйлера накіравана на рэкламу менавіта літаратурнага твора.

2. Калі ў выпадку фільмаў гаворка ідзе пра дэманстрацыю самых яркіх момантаў ужо гатовага твора мастацтва, то буктрэйлер - гэта заўсёды неабходнасць ствараць падобныя кадры з нуля. Па сутнасці, гэта пераўтварэнне слова ў карцінку, пераход з аднаго віду мастацтва ў іншы, іх узаемадзеянне, дыялог паміж імі.

3. Буктрэйлер - гэта яшчэ і свайго роду спосаб папулярызацыі чытання.

  1. Адной з асноўных асаблівасцяў такога роду ролікаў можна назваць прастату іх выканання. Вядома, у дадзеным выпадку не маюцца на ўвазе прафесійныя кліпы, на стварэнне якіх вылучаюцца велізарныя грошы. Уся справа ў тым, што выпуск такога роліка цалкам па сілах любому чалавеку, галоўнае, каб было жаданне.
  2. Вельмі важна, каб твор, па якім здымаецца ролік, быў цікавы аўтару, натхняў яго. І, нарэшце, тэхнічная складнік: акцёры, дэкарацыі і апаратура. Абсталяванне не абавязкова павінна быць першакласным, а выканаўцы роляў - уладальнікамі прэміі "Оскар". Пры наяўнасці ўнутранай неабходнасці, жадання і энтузіязму добры ролік можна зняць на камеру мабільнага тэлефона. 

Разнавіднасці буктрэйлераў:

гульнёвыя (міні-фільм па кнізе);

негульнёвыя (набор слайдаў з цытатамі, ілюстрацыямі, кніжнымі разваротамі, малюнкамі, фатаграфіямі і г.д.);

анімацыйныя (мультфільм па кнізе). 

Па змесце буктрэйлеры дзеляцца на:

апавядальныя (прэзентуюць аснову сюжэта твора);

атмасферныя (якія перадаюць асноўны настрой кнігі і чытацкія эмоцыі);

канцэптуальныя (транслююць ключавыя ідэі і агульную сэнсавую накіраванасць тэксту). 

Вядома, ролікі могуць сумяшчаць элементы розных класіфікацый. Напрыклад, негульнёвы буктрэйлер можа ўтрымліваць элементы анімацыі або быць адначасова апавядальным і атмасферным. 

Этапы стварэння буктрэйлера:

Першы этап: выбар кнігі.

Матывацый ў выбары кніг для стварэння буктрэйлера можа быць мноства. Гэта і стварэнне буктрэйлераў да тых твораў, якія вывучаюцца ў школе, з мэтай прапаганды чытання, гэта і рэклама новых кніг, і прасоўванне кніг-юбіляраў, і кніг, прымеркаваных да дат і падзей. Ці проста стварэнне сітуацыі зацікаўленасці ў чытанні цікавага твора.

Другі этап: стварэнне сцэнарыя да буктрэйлера (прадумаць сюжэт і напісаць тэкст).

Сюжэт-гэта аснова відэароліка, тое, з чаго ён будзе складацца. Па сутнасці, гэта самая складаная задача пры стварэнні буктрэйлера. Калі гэта апавядальны буктрэйлер-важна ўнесці інтрыгу і выбудаваць сюжэт такім чынам, каб чытачу абавязкова захацелася даведацца, што ж будзе далей. А даведацца гэта можна, толькі прачытаўшы кнігу. Калі атмасферны-трэба вызначыць, які ж настрой гэтай кнігі, і з дапамогай якіх сродкаў яго можна перадаць.

Трэці этап: выбар сродкаў для стварэння буктрэйлера і праграмная рэалізацыя.

Знайсці або запісаць неабходны відэаматэрыял і аўдыёматэрыял: галасы, гукі, музыку. Падабраць фота і ілюстрацыі. Гэта могуць быць малюнкі, адсканаваныя ілюстрацыі кнігі, Цяпер можна аб'яднаць наяўныя візуальныя і аўдыёматэрыялы ў адно цэлае.

Для самастойнага стварэння буктрэйлера спецыялісты рэкамендуюць дзве праграмы-PowerPoint і WindowsMovieMaker. У першай вы ствараеце прэзентацыю, якую можна будзе запісаць. У другой праграме адбываецца мантаж усяго відэа.

Чацвёрты этап. Пераўтварэнне прэзентацыі ў відэаролік. 

Алгарытм дзеянняў для пераўтварэння прэзентацыі ў відэаролік:
1. Файл
2. Экспорт
3. Создать видео
4. Время показа каждого слайда
5. Создать видео 

Пяты этап. Распаўсюджванне медыяпрадукта.

Буктрейлер вы можаце выкласці на зручны і папулярны ў сетцы сэрвіс YouTube.

Далей выкарыстоўваюцца сацыяльныя сеткі і блог для хуткага росту папулярнасці буктрэйлера. Сакрэт поспеху-рэзкі рост колькасці праглядаў відэа, націскаў кнопкі "мне падабаецца" пад відэа і колькасць каментарыяў. 

Тыповыя памылкі пры стварэнні ролікаў: 

1. Адсутнасць знака ўзроставага абмежавання.

2. Адсутнасць інфармацыі аб бібліятэцы, у якой можна ўзяць рэкламуемую кнігу. 

3. Адсутнасць спасылак на фільмы, музыку, якія выкарыстоўваюцца ў роліку.

4. Занадта хуткая змена тэксту на экране або яго нечытабельнасць.

5. Простая нарэзка з эпізодаў экранізаванай версіі мастацкага твора.

6. Неадпаведнасць музычнага суправаджэння тэме рэкламуемага твора. 

Практычная частка майстар-класа (дзелавая гульня)

Аўдыторыя дзеліцца на групы. Кожная група працуе з гатовай прэзентацыяй. Задача: стварыць медыятэкст да слайдаў і пераўтварыць прэзентацыю ў відэаролік па прапанаваным алгарытме. Прагляд атрыманага медыяпрадукта. 

Падвядзенне вынікаў (абмен уражаннямі ад праведзенага майстар-класа) 

Рэфлексія.

Праглядзіце буктрэйлер, створаны вучаніцай 10 класа нашай школы, на сэрвісе YouTube і , калі вам спадабаўся сённяшні майстар-клас, пастаўце лайк.

Разделы сайта